Genomförandeplanen
Nu har du fått din dom och den har vunnit laga kraft. Det är därför dags att börja planera ett genomförande av de åtgärder som har utdömts. Du kommer att skapa en genomförandeplan i Bubblan, med ett upplägg som liknar det för processplanen. Genomförandeplanen behandlar allting från att din dom vunnit laga kraft till dess att samtliga utdömda åtgärder är genomförda.
Du kommer nu att få fylla i textrutor med kommentarer om de utdömda åtgärderna, en uppdragsbeskrivning för leverantörer, samt budgetrader. Vilka kostnader som kan vara ersättningsgilla i en genomförandeplan hittar du här.
I detta steg kommer även eventuell produktionsförlust att beräknas. Detta görs med hjälp av kalkylverktygen Beppe och Snurran som finns att hämta här.
Utöver att du fyller i informationen som efterfrågas i Genomförandeplans-fliken i Bubblan ska du även ladda upp följande underlag i systemet:
- Förfrågningsunderlag
- Inkomna anbud (inklusive eventuella nej-svar)
- Eventuella kompletteringar eller förtydligande delar till anbud
- Motiv till val av leverantör
Beskrivning genomförande
I den här rutan ska du kommentera varje enskild utdömd åtgärd. Beskriv hur och vad som kommer att genomföras, om en eller flera entreprenörer ska anlitas för att genomföra åtgärden samt de förutsättningar som finns i området. Till exempel om en fiskväg ska byggas kan du fylla i om det är mycket berg i dagen runt din anläggning, om det finns andra bäckar som rinner i närheten som kanske kan nyttjas för att göra ett eventuellt omlöp, eller andra väsentliga omständigheter som finns kring åtgärdsgenomförandet. Om du inte har klart för dig hur utförandet ska gå till för samtliga åtgärder när du skapar din första genomförandeplan så skriver du detta i kommentaren.
Uppdragsbeskrivning
Efter att du har bestämt dig för leverantörerna som ska genomföra åtgärderna så beskriver du kortfattat vad du förväntar dig att de ska göra i den här rutan. Om du har flera leverantörer för samma åtgärd kan du beskriva hur leverantörerna förhåller sig till varandra. Till exempel att Entreprenör X kommer att genomföra byggnation av teknisk fiskväg och installation av fingaller. Konsult Z kommer överse arbetet för att inte höga naturvärden ska ta skada.
I den här rutan ska du även fylla i planerat start- och slutdatum för det fysiska arbetet kopplat till genomförandet, alltså själva entreprenadarbetena. Om du inte vet exakt när det blir så fyll i vilka datum du förväntar dig att det ska bli. Tänk på att meddela din projektledare på Fonden om datumen sedan behöver justeras!
Budgetrader
Efter att du har fyllt i textrutorna ska alla förväntade kostnader som ersätts av fonden anges i budgetraderna. Det är viktigt att du fyller i detta noggrant. De summor och kostnadsrader som fylls i här ligger till grund för vad som du kommer att kunna få ersättning för. Det underlag som du baserar budgeten på ska laddas upp under fliken dokument i Bubblan. Detta kan till exempel vara anbud från konsulter och entreprenörer. För varje rad ska du ange vilken leverantör som kommer att utföra arbetet. Om leverantören i sin tur använder sig av underleverantörer så anger du underleverantören i parantes efter den huvudsakliga leverantören.
För varje budgetrad ska du i rutan ”Kommentar” beskriva vad raden avser, alltså vilken typ av arbetsmoment som kostnaden avser. I kommentaren vill vi även att du skriver ifall arbetet kommer att utföras mot fastprisersättning eller på löpande räkning, eller om det är arbeten under ett prisbasbelopp.
När du lägger till bugetrader behöver du ange en kostnadstyp för varje budgetrad. Vilka kostnadstyper som finns att välja på och exempel på kostnader som ingår i de olika kategorierna kan du läsa om här. Om en budgetrad består av flera olika moment ska det/de moment som står för merparten av kostnaden vara styrande för val av kostnadstyp. Är du osäker på vilken kostnadstyp du ska välja för en budgetrad kan du fråga din projektledare på Fonden.
Beräknad produktionsbegränsning
Om det är aktuellt för din anläggning ska du även fylla i beräknad produktionsbegränsning. Framtagande av underlag och beräkning görs tillsammans med din projektledare på Fonden i beräkningsverktyget Beppe. Beräkningen baseras på hur mycket av det tillrinnande vattnet som din anläggning kan använda för elproduktion efter att de utdömda miljöåtgärderna har genomförts. Sedan tas dessa beräkningar vidare in i Snurran för att värdera den förlorade framtida intäkt som minskningen motsvarar. Både Beppe och Snurran ska sedan laddas upp i dokumentfliken i Bubblan.
Egenförbrukning
Om du har egenförbrukning som uppfyller kraven för att få ersättning för egenförbrukning väljer du här om det är högspänning eller lågspänning. Ersättningsbeloppet för egenförbrukningen fylls i automatiskt eftersom det är samma belopp för samtliga anläggningar som har rätt till ersättning för egenförbrukning.
Kontouppgifter
Slutligen ska du kontrollera att dina kontouppgifter som du angav då du gjorde din processplan fortfarande är aktuella. Om du vill få utbetalningarna från Fonden till ett annat konto så är det viktigt att du uppdaterar informationen om kontotyp och kontonummer. Tänk på att kontot måste tillhöra den person eller det företag som är verksamhetsutövare och som fakturorna från anlitade leverantörer ställs ut till.
Klarmarkera din genomförandeplan
För att din projektledare ska kunna godkänna din genomförandeplan behöver du först klarmarkera den. När du klarmarkerar genomförandeplanen får projektledaren en notis om att det finns en genomförandeplan att granska. En guide för hur du klarmarkerar din genomförandeplan hittar du här.
Uppdatering av genomförandeplanen
De flesta genomförandeplaner kan komma att behöva uppdateras ett par gånger under processens gång. Exempel på ändringar som kan göra att en ny version av genomförandeplanen behöver tas fram är:
- Upphandling av olika arbetsmoment sker vid olika tillfällen
- Ändringar och tillkommande arbeten (ÄTOR)
- Utökning av mängder som krävs för entreprenaden
- Ändrad tidsplan för när budgeterade arbeten kommer att ske
- Borttagande av befintliga budgeterade arbeten som inte kommer att genomföras eller inte ska finansieras av Fonden
- Byte av leverantörer
- Byte av mottagarkonto som ersättning ska betalas ut till
Det är din projektledare på Fonden som tar fram den uppdaterade genomförandeplanen. Om du behöver få din plan uppdaterad kontaktar du din projektledare och beskriver vad som ska ändras. Om budgeten behöver utökas behöver du beskriva de tillkommande arbetena/kostnaderna och vad utökningen i budget beror på. Handlar det om nya arbetsmoment kan Fonden kräva att du gör en upphandling i enlighet med Fondens krav på underlag för val av leverantör. Vid nya arbetsmoment ska offert, beställning eller avtal laddas upp i dokumentfliken i Bubblan. Se sidan Så går finansieringen till för mer information.
När ett utkast till en ny version av planen har tagits fram behöver den person som är verksamhetsutövarens huvudkontakt i projektet godkänna uppdateringen. Därefter attesterar Fonden planen. Först efter att Fonden har attesterat den nya planen är den giltig. Detta innebär att inga arbeten eller kostnader som inte finns i tidigare attesterad plan får påbörjas/arbetas upp innan Fonden har attesterat den nya planversionen.
Du kan se en sammanställning över alla versioner av ett projekts genomförandeplaner i Bubblan i fliken Ekonomi.