Slutbesiktning av genomförande
I samband med slutförande av genomförandeskedet har Fonden krav på att du som verksamhetsutövare lämnar in viss slutdokumentation. En del i det är att du som verksamhetsutövare ska ladda upp kopia på godkänt slutbesiktningsprotokoll för de åtgärder som utförts. Det avser både slutbesiktning från entreprenaden och en avstämning med berörd tillsynsmyndighet att utdömda åtgärder är utförda.
Godkänd slutbesiktning av entreprenadarbeten
Syftet med entreprenadbesiktningen är att säkerställa att de miljöåtgärder som genomförts är färdigställda och att det inte kvarstår fel/brister enligt det som är avtalat i respektive entreprenad. En mer ingående beskrivning av slutbesiktningsprocessen finns att läsa i standardavtalen för entreprenader (AB 04 och ABT 06).
I vissa projekt kan det behövas flera besiktningar av entreprenaden. Det kan bli aktuellt om vissa delar av åtgärder som genomförs inte kan besiktas när entreprenaden är helt slutförd, exempelvis åtgärder under vatten som inte är synliga eller tillgängliga när det är dags för slutbesiktning. Det kan även behövas om man vill börja använda del av entreprenaden innan den i sin helhet är slutförd. Utförs dessutom åtgärder av fler olika entreprenörer kan det resultera i att det finns flera olika slutbesiktningsprotokoll. Detta gör att det ibland kan bli aktuellt att ta fram en besiktningsplan för att kunna ha översikt och tydliggöra hur samt när flera besiktningar planeras.
Alla besiktningar ska utföras av en besiktningsman. Detta beskrivs enligt AB 04/ ABT 06 som en ”därtill lämpad person” som utöver tekniskt kunnande också noggrant ska beakta såväl entreprenörens som beställarens intressen vid besiktningen.
För att det ska gå att följa vad som utförts vid besiktningen bör följande minst framgå av slutbesiktningsprotokoll från entreprenad:
- Vilken miljöåtgärd som är besiktigad och vad som eventuellt inte besiktigats
- Vem som har genomfört besiktningen och vilka som närvarade
- Notering om eventuella fel och brister, vem som ansvarar för dem samt när/hur de ska åtgärdas
- Besked om godkännande och dag för besiktningen samt, om godkännande inte lämnas och skälen därtill
- Övrigt värt att notera
Avstämning med tillsynsmyndighet
I vissa domar kan det finnas formella krav/villkor på hur slutdokumentation eller avstämning med länsstyrelse ska ske efter att åtgärderna är på plats. Det är därför viktigt att tidigt läsa igenom domen och klargöra hur dessa moment ska hanteras samt vem som ansvarar för vad. Till exempel om det är du som verksamhetsutövare, en konsult eller entreprenören som ska sammanställa eventuell dokumentation.
Det är bra att ta en tidig dialog med berörd tillsynsmyndighet för att gemensamt prata igenom hur slutförandet kan gå till. Om tillsynsmyndigheten önskar se de genomförda åtgärderna på plats kan det behövas god framförhållning för att planera in ett besök.