Finansiering och utbetalning
För att få finansiering från Fonden måste din anläggning uppfylla vissa grundläggande kriterier. Du som fått din anläggning antagen till Fonden hittar här mer information om vad du måste göra för att få dina kostnader ersatta av Fonden.
Via länkarna nedan finner du information om vad du som verksamhetsutövare behöver tänka på när du väljer leverantörer (t.ex. jurister, konsulter, entreprenörer) till arbete som ska utföras i samband med prövning och genomförande av åtgärder för moderna miljövillkor vid din vattenverksamhet. Vidare hittar du information om vilket underlag som du behöver lämna in när du ansöker om ersättning, och vilka kostnader i projektets olika faser som du kan få ersättning för.
Fondens Ersättningsguide
Informationen på nedan sidor finns även tillgänglig i den så kallade ”Ersättningsguiden”. Ersättningsguiden kan laddas ned i PDF-format för att skrivas ut genom att klicka här.
Mer om finansiering
Frågor och svar
- Jag har ansökt om ersättning. När kommer utbetalningen från Fonden?
- Vad behöver jag för att kunna ta emot utbetalningar från Fonden?
- Hur vet jag vad en utbetalning från Fonden avser?
- Kan min leverantör/konsult fakturera Fonden direkt?
- Kan jag få pengar till prövning eller genomförande i förskott?
- Finansierar Fonden utrivningar av vattenkraftverk?
- Ersätter Fonden mina kostnader för moms?
- Finansierar Fonden genomförande av latenta villkor?
- Kan jag utföra arbeten själv istället för att anlita någon konsult/entreprenör?
- Kan jag få ersättning från Fonden för miljöåtgärder som redan är genomförda?
- Jag vill göra fler/långtgående åtgärder än vad som står i min dom. Finansieras det av Fonden?
- Ersätter Fonden eget arbete/min arbetstid?
- Ersätter Fonden skadereglering/skadebegränsande åtgärder?
- Kan Fonden begära in min bokföring eller andra underlag för granskning?