Krav på dig som verksamhetsutövare
Enligt Fondens Allmänna villkor har du som verksamhetsutövare ansvar för att eftersträva att minimera alla ersättningsgilla kostnader för Fonden.
Det är du som verksamhetsutövare som ska säkerställa att de åtgärder som Fonden ersätter genomförs på ett kostnadseffektivt sätt. För du ska kunna vara säker på att du får ersättning för dina nedlagda kostnader så behöver du kunna visa på vilka olika åtgärdsalternativ som har utretts samt vilket som är det mest kostnadseffektiva alternativet.
Det kan till exempel vara vid val av leverantörer som ska anlitas, vid specifika utredningar som ska göras, val av åtgärdsalternativ för miljöanpassningen eller inriktning inför domstolsprocess. Det gäller även vid teknikval, till exempel val av material vid genomförande av åtgärder.
Ersättning utgår i enlighet med Allmänna villkor endast för styrkta, skäliga och marknadsmässiga kostnader.
Du som verksamhetsutövare ansvarar även för att lämna in din ansökan till domstolen senast det datum som anges i den nationella planen, samt att de miljöåtgärder och villkor som domstolen beslutar om genomförs inom den tid som anges i domen.
Vidare är du som verksamhetsutövare ansvarig för att uppgifterna du lämnat till Fonden är korrekta och aktuella, t.ex. information om vem som är verksamhetsutövare, vem som har rätt att företräda verksamhetsutövaren, kontouppgifter för utbetalning, och uppgifter om leverantörerna som du har dialog med.
Enligt Allmänna villkor så har Fonden rätt att begära in underlag som relaterar till din planering, genomförandet av miljöåtgärderna och projektets ekonomi för att kunna verifiera att de Allmänna villkoren efterlevs. En sådan begäran kan du exempelvis få i samband med stickprovskontroller, när ditt projekt avslutas, eller om det finns misstanke om att oegentligheter har begåtts. Om du har lämnat oriktiga uppgifter som legat till grund för beslut om finansiering kan du bli skyldig att återbetala hela eller delar av den finansiering som du har mottagit.